Вчителям » Сторінка 6 » Володимирецький ліцей "Колегіум"
Володимирецький ліцей "Колегіум"

07 лют 2016

Методичні поради вчителю:

Методичні поради вчителю:
Порада 1. Створіть на уроці умови для виконання завдання різними шляхами. Дайте можливість використати малюнок, оповідь, тести, розрахункові задачі, практичну роботу, ігрові моменти тощо.
Порада 2. Створіть психологічний клімат, за якого діти не бояться висловити помилку думку, знаючи, що то – пошук істини. Переконуючи учня, доводячи істину, не ображайте його, не зачіпайте його гідність, самолюбство. Будьте щедрі на похвалу.

07 лют 2016

Орієнтовні теми проведення класних батьківських зборів

1 клас
1. Шестирічна дитина. Яка вона? (консультація вчителя, психолога)
2. Як допомогти дитині у навчанні.
3. Народна педагогіка, народна казка у формуванні морально-етичних цінностей у дітей.
2 клас
1. Психологічні аспекти виховання і заохочення до навчання дітей молодшого шкільного віку.
2. Щоб не згасло родинне вогнище.*
3. Українські народні традиції в сімейному вихованні. Ознайомлення дітей з родиною та родоводом.
3 клас
1. Умови успішного виховання в сім’ї: єдність вимог дорослих до дітей, атмосфера злагоди і довіри.
2. Виховання самостійності, відповідальності.

07 лют 2016

Матеріали для проведення Першого уроку

Матеріали для проведення Першого уроку
Інститутом проблем виховання НАПН України розроблено й упорядковано методичні матеріали на допомогу вчителям у проведенні Першого уроку у 2015/2016 навчальному році.

Методичні матеріали розроблені відповідно до листа МОН України 1/9-354 від 24.07.2015 р.«Про тематику Першого уроку в 2015/2016 навчальному році».

Матеріали містять орієнтовні конспекти уроків для учнів початкової, основної та старшої шкіл; орієнтовну тематику уроку, що відповідає принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді; цитати та висловлювання відомих людей щодо патріотизму; інші додаткові матеріали, які вчителі можуть використати на уроці.

Запропоновані матеріали стануть у нагоді вчителям при проведенні Першого уроку у 2015/2016 навчальному році.
Для перегляду натисніть наступне посилання:
Materali-dlya-provedennya-Pershogo-uroku.rar [11.03 Kb] (cкачувань: 9)

15 січ 2016

ЄТС з 1 грудня 2015 року

ЄТС з  1 грудня 2015 року

12 травня 2015

Деякі українські школи організували написання масових скарг щодо якості завдань тесту з української мови

Деякі українські школи організували колективне написання скарг від учнів про якість завдань тесту ЗНО з української мови і літератури, однак не всі випускники-скаржники здатні зробити це без помилок. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив директор УЦОЯО Ігор Лікарчук.


За словами директора УЦОЯО, установа продовжує отримувати скарги, написані за одним зразком, про начебто погані завдання №№ 29-32 тесту ЗНО з української мови та літератури.

Він, зокрема, повідомив, що в одній із шкіл усіх учнів 11-х класів організували чи примусили написати такі скарги.

"Щоправда, не всі скаржники змогли грамотно текст зразка переписати. А вчителі, які організовували це колективне скаргописання, помилок, або не побачили, або дуже переконані, що їхні учнів добре знають українську мову", - зазначає директор УЦОЯО.

"А ми сподівалися, що випускники цієї та інших шкіл здатні виконати набагато складніше завдання - уважно прочитати текст та відповісти на питання до нього, що вимагалося завданнями 29-33. Виявляється, що переписати без помилок із готового далеко не всі здатні", - наголошує директор Українського центру оцінювання якості освіти, наводячи приклад одного з листів.

 


03 кві 2015

Пропозиції щодо змісту окремого розділу колективного договору стосовно надання переваг членам профспілок

Районна рада Профспілки надсилає для використання в практичній роботі «Пропозиції щодо змісту окремого розділу колективного договору стосовно надання переваг членам профспілок» і рекомендує ввести такий розділ до колективних договорів в березні-квітні 2015 року.

 

Голова ради              В.В.Друзь

 

Пропозиції щодо змісту окремого розділу колективного договору стосовно надання переваг членам профспілок.

Відповідно до ЗАКОНУ України «Про колективні договори і угоди» положення колективного договору поширюється на всіх  працівників організацій незалежно від того, чи є вони членами профспілки. Така норма ґрунтується на основі статті 36 Конституції України, якою встановлено, що ніхто не може бути примушений  до  вступу в будь-яке об’єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність  до громадських організацій.

Рекомендація МОП №91 щодо колективних переговорів передбачає, що положення колективного договору мають поширюватись на всіх працівників даної категорії, які працюють на охоплених договором підприємствах, якщо в ньому не передбачене інше.

Безумовно, при діючому в даний час законодавстві, режими роботи, тривалість робочого часу і відпочинку, умови і охорона праці, нормування і оплата праці мають  бути єдині для всіх працівників незалежно від членства у профспілках. В іншому \випадку це може розглядатися як дискримінація у сфері праці.

Разом з тим у колективному договорі можуть встановлюватися пільги, переваги та гарантії для окремих категорій працівників чи за окремі досягнення у праці, в тому числі і для членів профспілки, профспілкових активістів. Це перед усім пов’язано з тим, що укладення колективного договору стало можливим за рахунок наполегливої роботи первинної профспілкової організації профспілки, та сплати профспілкових внесків кожним членом профспілки для забезпечення її діяльності.

У зв’язку з зазначеним вище пропонується орієнтовний перелік норм, які можна включити до колективного договору:

 I. Профком (профорганізатор) зобов’язується забезпечити працівникам-членам профспілки:

Зміст пропозицій

Назви законів чи інших

 нормативно-правових

документів, які підтверджують

 підстави для включення

юридичний захист у разі невиплати заробітної плати;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ч.7 ст. 21, п. 3,8,12 ч.1 ст. 38

отримання безоплатних консультацій фахівців вищих профспілкових органів з питань оплати праці, охорони праці, пенсійного забезпечення, соціального страхування та інших;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ст. 19, ч.7 ст. 21

представництво та захист прав в судах з питань соціально-трудових відносин;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ч. 4 ст. 19, п.1 ч.1 ст. 38

захист прав у комісії з трудових спорів в організації;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності»,  п.8 ч.1 ст. 38

безоплатні консультації технічних інспекторів праці центральних профспілкових органів з питань прав працівників на безпечні і здорові умови праці, попередження нещасних випадків на виробництві, проведення атестації робочих місць, здійснення заходів щодо  усунення шкідливих факторів виробництва, забезпечення роботодавцем доплат та інших додаткових пільг за роботу в шкідливих, важких і небезпечних умовах:

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності»,  п.12 ч.1 ст. 38, ч.7 ст. 21

 

Закон України «Про охорону праці», ст.7

отримання матеріальної допомоги за рахунок коштів профспілкового бюджету;

Податковий Кодекс України,

пп. 165.1.47, п. 165.1 ст. 165

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб», ч. а) пп. 4.3.5 п.4.3 ст. 4 

забезпечення путівками на відпочинок , оздоровлення та лікування на території України працівників-членів профспілок та/або їх дітей віком до 18 років, які надаються йому безоплатно або із знижкою, розмір якої встановлює профорган;

Податковий Кодекс України, пп. 165.1.35  п. 165.1 ст. 165

 

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб»,  пп. 4.3.24 п.4.3 ст. 4 

повне або часткове відшкодування витрат сім’ї, пов’язаних з похованням члена профспілки, його рідних та близьких;

Податковий Кодекс України, пп. 165.1.47  п. 165.1 ст. 165

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб», ч. а) пп. 4.3.21 п.4.3 ст. 4

отримання цільової благодійної допомоги на лікування та придбання ліків:

Податковий Кодекс України, пп. 165.1.47  п. 165.1 ст. 165

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб», ч. а) пп. 9.7.4 п.9.7 ст. 9

отримання грошових виплат, подарунків з нагоди свят (у т.ч. професійних) або днів народження (ювілеїв);

Податковий Кодекс України, пп. 165.1.39. 165.1 ст. 165

 

безоплатне отримання новорічних дитячих подарунків та квитків на новорічні вистави за рахунок коштів  профспілкового бюджету;

Закон України «Про звільнення від оподаткування грошових коштів, які спрямовуються на проведення новорічно-різдвяних  свят для дітей на придбання дитячих святкових подарунків», ст. 1,2,3.

консультації довіреного лікаря профспілок з питань охорони здоров’я, проведення періодичних профілактичних медичних оглядів, поліпшення умов праці, а також професійних захворювань;

 

користування послугами профспілкових закладів освіти, культури, оздоровлення та фізкультурно-спортивного споямування у встановленому порядку: 

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності»

публікації точки зору члена профспілки, профспілкового активіста з питань трудового життя в профспілкових засобах масової інформації;

 

сприяння захисту прав працівників-членів профспілок, як споживачів товарів, робіт і послуг через органи Держспоживінспекції України;

 

ініціювання вирішення спіоних питань у цій сфері вищими органами законодавчої і виконавчої влади України.

В рамках укладеного Меморандуму про співробітництво між Державною інспекцією України з питань захисту прав споживачів та Федерацією професійних спілок України.

 

II. Профспілковий комітет надає допомогу виключно членам профспілки з наступних питань:

Зміст пропозицій

Назви законів чи інших

 нормативно-правових

документів, які підтверджують

 підстави для включення 

захист від незаконного звільнення шляхом перевірки підстав для звільнення за ініціативою роботодавця, дотримання встановленої законодавством процедури звільнення , врахування переваг працівника та його досягнень у роботі, відмови у наданні згоди на звільнення за наявності для цього підстав.

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ст. 22, 39

 

Кодекс законів про працю України, ст. 42, 431,492

порушення питань в інтересах члена профспілки, які потребують  вирішення місцевими і центральними органами виконавчої влади, правоохоронними органами, органами місцевого самоврядування (місцевими радами) та їх виконавчими органами і затребування необхідної інформації щодо їх вирішення;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ч.1 ст. 19, ст. 28

 

організація незалежної експертизи умов праці на робочому місці, встановлення обсягу необхідних пільг і компенсацій за результатами проведеної атестації робочих місць за умовами праці;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності»

перевірка правильності оформлення пенсійних документів роботодавцем, консультативна допомога профспілкових фахівців у розрахунку розміну призначеної пенсії;

Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», ст. 38

Кодекс законів про працю України, ст. 247

отримання матеріальної допомоги за рахунок коштів профспілкового бюджету:

Податковий Кодекс України, пп. 165.1.47  п. 165.1 ст. 165

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб», ч. а) пп. 4.3.58 п.4.3 ст. 4

забезпечення путівками на санаторно-курортне лікування, оздоровлення та відпочинок безоплатно або зі знижкою працівників-членів профспілок, їхніх дітей за рахунок кошів профспілкового бюджету;

 

громадська підтримка у разі балотування на виборах до місцевих рад;

 

надання безкоштовної правової допомоги (консультацій, складання позовних заяв, апеляцій, представництво в судах) та захист члена профспілки;

Постанова Президії ФПУ «Про соціальну картку члена профспілки членської організації» від 11.02.2009р. №А-31-18

пільги в одержанні послуг санаторно-курортного лікування;

користування касою взаємодопомоги;

придбання товарів і отримання послуг зі знижкою;

користування іпотечним кредитуванням;

підтримка при працевлаштуванні;

можливість контролю за накопиченням власних відрахувань та звіту щодо зобов’язань перед застрахованою особою;

безкоштовне відкриття пенсійного рахунку в одному з недержавних пенсійних фондів, засновниками яких є профспілки, що входять до складу ФПУ;

фінансова допомога при настанні страхового випадку та потребі в медичному лікуванні;

контроль за своєчасними діями роботодавця щодо виконання обов’язків по оплаті праці, наданню соціальних гарантій та пільг;

фінансове забезпечення при отриманні кредиту;

оперативне отримання субстанції потрібної крові у разі настання нещасного випадку члена профспілки або його родини;

клопотання перед роботодавцем або його уповноваженим представником щодо підвищення кваліфікаційного розряду члену профспілки при умові виконання норм виробітку;

клопотання щодо вступу до профспілкових вищих навчальних закладів члена профспілки або його дитини на пільгових умовах;

допомога у поліпшенні житлово-побутових умов через молодіжно-житлове кредитування на будівництво житла

 

III. В інтересах працівника-члена профспілки в першочерговому порядку проводиться:

Зміст пропозицій

Назви законів чи інших

 нормативно-правових

документів, які підтверджують

 підстави для включення 

перевірка правильності розрахунку і нарахування заробітної плати

 

перевірка умов праці, надання працівникам пільг і компенсацій за важкі та шкідливі умови праці, внесення подань роботодавцеві щодо усунення виявлених порушень:

Закон України «Про охорону праці», ст. 41 п.38

Участь технічного інспектора праці профспілок у розслідуванні нещасного випадку з членом профспілки, встановлення його зв’язку з виробництвом, розмірів компенсації;

Закон України «Про професійні спі-лки, їх права і гарантії діяльності»

Закон України «Про охорону праці», ст. 41

Порядок проведення розслідування нещасних випадків №1232 від 30.11.11р.

контроль  за виконанням роботодавцем медичних пропозицій Заключного акту медогляду щодо переведення працівника на легшу роботу за станом здоров’я.

Положення про медогляд окремих категорій, наказ МОЗ України від 21.05.07р. №246

 

  IV .Адміністрація закладу надає виключно членам профспілки

Зміст пропозицій

Назви законів чи інших

 нормативно-правових

документів, які підтверджують

 підстави для включення 

вільний від роботи час, відпустку із збереженням заробітної плати на період профспілкового навчання, участі в роботі профспілкових органів, ведення колективних переговорів, виконання інших профспілкових обов’язків;

додаткові пільги і компенсації за роботу у важких і шкідливих умовах праці

Закон України «Про відпустки» ст. 151

Закон України «Про колективні договори і угоди» ч.7 ст. 41

 

Закон України «Про охорону праці», ст.7

 


21 січ 2015

Рекомендації для педагогів

Рекомендації для педагогів 

Взаємодіємо з дитиною із дистантної сім'ї

Рекомендації для педагогів

  • Емоційно підтримуйте дитину. У дистантних сім'ях емоційне спілкування може перериватися через тимчасову відсутність батька чи матері, тому ди­тина з такої сім'ї потребує психологічного захисту, тепла тощо. Потрібно під­бадьорювати її (бодай добрим словом, поглядом), аби в неї сформувалося від­чуття повної сім'ї та гармонії взаємин між її членами.
  • Підтримуйте в дитини відчуття безпеки. У дистантній сім'ї дитина емоційно близька до тієї людині, яка її виховує та проводить із нею більшість часу: це може бути бабуся (через відсутність батьків) або мама (якщо батько на заро­бітках), батько (якщо мати на заробітках, у відрядженні) тощо. Бажано, щоб дитина відкрилася вам, не приховуючи своїх почуттів та емоцій.
  • Приділяйте дитині з дистантної сім'ї особливу увагу. Здебільшого таких ді­тей виховує лише мама, відповідно, у них немає прикладу батьківського вихо­вання. Тож мама вимушена брати на себе чоловічі ролі. Ураховуйте це під час спілкування з дитиною.
  • Сприяйте творчому розвитку дитини. Створіть необхідні умови для розкрит­тя її здібностей.
  • Будьте пильними під час спілкування з дитиною. Не варто постійно нагадува­ти їй про батька (матір), який(-а) у конкретний момент відсутній(-я) у родині, адже дитина і так сумує.
  • Уважно ставтеся до почуттів дитини. Трапляється, що діти з традиційних сі­мей не розуміють, чому в дітей із дистантних родин неповна сім'я, а батьки нібито розлучені, тож можуть насміхатися з них, дражнити їх. Намагайтеся вберегти дитину від цього.
  • Цікавтеся щоденним життям дитини (її навчанням, дозвіллям). Будьте уваж­ними до її захоплень.
  • Сприймайте свою дитину такою, яка вона є. Прислухайтеся до її прохань. Ди­тина в дистантній сім'ї є дуже вразливою та нерішучою, тож надзвичайно важливо виокремлювати час, щоб вислухати та зрозуміти її.

15 жов 2013

Розміри посадових окладів працівників бюджетної сфери за ЄТС в 2015 році

 

Розряд

Тарифні коефіцієнти

Посадовий оклад (тарифна ставка),

(грн з округленням)

з 1 січня

з 1 грудня

(прогнозоване

підвищення)

Посадовий оклад (ставка) працівника

І тарифного розряду

852

1012

1

1,00

1 218

1 378

2

1,09

1 223

1 378

3

1,18

1 233

1 378

4

1,27

1 243

1 378

5

1,36

1 253

1 378

6

1,45

1 263

1467

7

1,54

1 312

1558

8

1,64

1 397

1660

9

1,73

1 474

1751

10

1,82

1 551

1842

11

1,97

1 678

1994

12

2,12

1 806

2145

13

2,27

1 934

2297

14

2,42

2 062

2449

15

2,58

2 198

2611

16

2,79

2 377

2823

17

3,00

2 556

3036

18

3,21

2 735

3249

19

3,42

2 914

3461

20

3,64

3 101

3684

21

3,85

3 280

3896

22

4,06

3 459

4109

23

4,27

3 638

4321

24

4,36

3 715

4412

25

4,51

3 843

4564

Мінімальна заробітна плата

1 218

1 378



13 жов 2013

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ

Як скласти план-конспект уроку? Які його компоненти є обов'язковими?

Підготовка вчителя до уроків починається ще до початку навчального року і включає в себе: вивчення Державного стан­дарту освіти, програм, підручників, укладання те­матичного планування (календарно-тематичного) тощо. Все це дійсно так. Однак підготовка до окремо взятого уроку такої процедури не передбачає. А якщо і передбачає, то лише епізодично, вибірково.

До початку навчального року вчителеві варто ретельно вивчити навчальну програму, ознайомитися з її особливостями, структурою і здійснити розподіл матеріалу за уроками. Упродовж року про­грама та календарно-тематичне планування — обо­в'язкові науково - та навчально-методичні інфор­маційні джерела, якими користуватиметься вчи­тель. Програма — документ, який завжди повинен бути під рукою. Чому?

У програмі передбачено основні змістові лінії, обсяги навчального матеріалу, подається перелік державних вимог до рівня загальноосвітньої підго­товки учнів, здійснено розподіл годин за темами та окремими формами діяльності (узагальнення, підсумкове узагальнення, узагальнювальне повто­рення, тематичне оцінювання, резервний час тощо), описано критерії оцінювання навчальних досяг­нень учнів з історії. Все перелічене вище вчитель повинен не лише знати, а й постійно використову­вати в щоденній практиці. Незнання програми вчителем та її компонентів досить часто призводить до ситуацій, коли він не може визначити навчальну та розвивальну мету уроку, об'єктивно оцінити відповідь учня, сформулювати вимоги до рівня навченості школярів тощо. Програмою варто корис­туватися не лише тим, хто тільки розпочинає свій професійний шлях, а й усім учителям, оскільки вона є надійним науково-методичним документом в про­цесі підготовки навчання шкільної історії.

Написання плану-конспекту уроку передбачає певну послідовність дій.

На першому етапі оби­рається тема уроку. Як зазначалося вище, тема ви­значається на основі програми. На другому етапі визначається мета уроку. Згідно із традиційними підходами, мета має три основних компоненти: навчальний (дидактичний), розвивальний, виховний.

Навчальна мета визначається на основі змісту програми (ліва частина програми). В ній спроекто­вано дидактичні завдання уроку.

Розвивальна мета уроку визначається за допо­могою державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів (права частина програми). В кожній темі передбачено розвивальний блок зав­дань. У розвивальній меті фіксуються ті завдання, що пов'язані з формуванням умінь та навичок (пев­них компетенцій).

Виховна мета визначається на основі змісту на­вчального матеріалу, прийомів і методів, загальної організації навчального процесу. В ній прогнозуєть­ся (передбачається) виховний потенціал — те, що виховує, формує змістом або окремими засобами, методами, прийомами, впливає на емоційний стан, розвиває морально-етичні засади.

На третьому етапі визначаються засоби на­вчання — обладнання уроку. Перелік засобів на­вчання включає основний інструментарій уроку: підручники, посібники, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання тощо.

Окремі вчителі в плані-конспекті уроку виділя­ють як окремий компонент понятійний апарат. Зде­більшого це нові поняття і терміни теми або ті, що варто повторити, узагальнити, систематизувати. Вважаємо, що поняття і терміни не є обов'язковим компонентом структури плану-конспекту. Роботу з понятійним апаратом варто планувати в ході само­го уроку.

На четвертому етапі визначаються тип та фор­ма уроку: тип — на основі дидактичної мети, а фор­ма — за домінуючими методами навчання.. Згідно із класифікацією, яку пропонують О. Пометун та Г. Фрейман, розрізняють такі уроки: за­своєння нового навчального матеріалу; формування і вдосконалення вмінь та навичок; закріплення та за­стосування знань, умінь та навичок; узагальнення та систематизації знань; контролю і корекції знань, умінь і навичок; комбіновані. В. Мисан, автор іншої класифікації, пропонує дещо спрощену ти­пологію уроків: вивчення нового матеріалу; форму­вання умінь та навичок; перевірки знань, умінь та на­вичок (урок тематичної атестації); узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок; комбіновані. Що ж до визначення форми уроку, то тут є декілька підходів. Один із них — визначення форми за допомогою домінуючих методів навчан­ня. Завдяки такому підходу уроки за формою класифікують так: словесні, наочні, ігрові, словесно-наочні, словесно-ігрові, наочно-ігрові. Форму уроку можна визначати за видовою органі­зацією (індивідуальними проявами) або нетра­диційними формами: урок-турнір, урок-телеміст, кіноурок, відеоурок, телеурок, урок-дискусія, урок «КВК», урок-суд, урок пам'яті, урок-прес-конференція, урок-конференція, урок «Що? Де? Коли?», урок-гра, урок-презентація тощо. Визначення фор­ми уроку є не менш важливим, ніж типу уроку, оскільки саме вона вказує на домінуючі методи та прийоми навчання.

На п 'ятому етапі відбувається планування ходу уроку. Хід уроку — своєрідний сценарій, згідно з яким реалізуються мета та основні завдання. О. По­метун та Г. Фрейман пропонують обов'язкові струк­турні компоненти уроку, набір яких у кожному типі уроку буде різним. 1. Організаційний момент. 2. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів, або підготовка школярів до сприйняття нової теми. 3. Мотивація навчальної діяльності. 4. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних резуль­татів. 5. Вивчення нового матеріалу (його первинне сприйняття). 6. Осмислення нових знань і вмінь. 7. Систематизація й узагальнення нових знань і вмінь на перетворюючому і творчому рівнях. 8. Підбиття підсумків уроку. 9. Інструктаж з домашнього завдан­ня. 10. Перевірка знань і вмінь.

В. Ми­сан визначає три основних елементи уроку: підго­товчий, основний, заключний. Кожен із цих етапів для різного типу уроку має специфічні складові. Незалежно від того, прихильником якої структури уроку є вчитель, варто пам'ятати, що хід самого уро­ку планується з обов'язковим дотриманням всіх його елементів.

Окремо варто звернути увагу і на планування навчального часу на уроці математики. Складовою ефек­тивності кожного з етапів є чіткий розподіл на­вчального часу.

На що варто звернути увагу, складаючи план – конспект уроку?

На уроці важливо все, і не може бути дру­горядних його складових. Від організації, манери спілкування, чіткості дій, темпу залежить в першу чергу робоча атмосфера уроку. Незібраний учитель, невчасно розпочатий урок, відсутність крейди, на­очних посібників, спізнення учнів, неприбраний кабінет, непідготовлене робоче місце учня — все це може негативно вплинути на початок та подальшу організацію процесу навчання на уроці математики. Щоб не допустити перерахованих вище негативних про­явів, варто ретельно планувати всі структурні еле­менти уроку від початку до його завершення. Сту­дентам, учителям, які лише розпочинають свою пе­дагогічну діяльність, необхідно продумувати (про­говорювати) весь хід уроку. Наприклад: «Заходжу в клас. Чекаю тиші. Вітаюся з учнями. Прошу всіх сісти і підготуватися до уроку (на парті має бути підручник, робочий зошит, ручка, олівець, лінійка). Ознайомлюю учнів з основними видами діяльності на уроці: на першому етапі уро­ку перевіримо засвоєння попередньої теми за допо­могою індивідуальних, групових завдань та само­стійної роботи у формі диктанту. Потім продовжимо вивчення теми. Узагальнення вивченого матеріалу здійснюватимемо у формі гри. За результатами роботи будуть виставлені оцінки. Підіб'ємо підсумки уроку. Ви отримаєте домашнє завдання за підручником та збірником ».

В процесі планування уроку варто звернути ува­гу на те, щоб кожен етап був логічно поєднаний з попереднім і наступним. На деякі із запитань учні не зможуть дати повної відповіді. Саме це може бути підставою для оголошення теми уроку. Змодельована ситуація свідчить про логічне по­єднання двох складових уроку — актуалізації та оголошення нової теми. За такою ж схемою можна перейти до мотивації вивчення нової теми. (Учні розмірковують над по­ставленими запитаннями і з допомогою вчителя мотивують необхідність вивчення теми.)

Перевірка домашнього завдання, засвоєння вивченого матеріалу обов'язково планується. Для усної перевірки потрібно скласти перелік запитань та завдань. Для письмової перевірки знань (самостійна робота, ви­конання тестових завдань, диктант) краще заздалегідь підго­тувати кожному учневі окремий варіант завдання. За таких умов учитель не лише зекономить навчаль­ний час, оскільки не виголошуватиме завдань, а й створить ситуацію, за якої кожен учень вважатиме, що отримав індивідуальне завдання.

Узагальнення й систематизацію знань під час вивчення нового матеріалу краще здійснювати в процесі розгляду основних питань теми. Узагаль­нення та систематизацію в кінці уроку варто прак­тикувати у 8—11 класах. Це обумовлено не лише віковим фактором, а й сформованістю певних умінь та навичок у попередні роки навчання.

Виставляючи оцінки, варто чітко дотримувати­ся критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з історії. Кожна з оцінок, особливо це сто­сується усних відповідей, повинна бути обґрунтованою.

Інструктаж домашнього завдання — це також структурний компонент уроку. Кількість завдань повинна бути оптималь­ною і обґрунтованою.

За якою схемою аналізувати проведений урок ? Що таке аналіз та самоаналіз проведеного уроку?

Будь-який проведений урок підлягає аналізу за умови присутності на ньому сторонніх осіб (дирек­тора, заступника директора, методиста, вчителів та ін.) або самоаналізу вчителя. Під аналізом уроку варто розуміти характеристику і оцінку навчаль­ного заняття в цілому або ж його окремих частин. Аналіз уроку може бути повним (детальна характе­ристика всіх структурних компонентів уроку, діяль­ності вчителя та учнів) і частковим (аналіз викори­станих методів і засобів навчання; рівень активі­зації учнів на уроці історії; організація самостійної роботи на уроці тощо). В аналізі уроку враховують­ся діяльність учителя, учнів, ступінь розкриття теми уроку, реалізація мети, основних завдань, доціль­ність використання методів та засобів навчання тощо. В педагогічній літературі пропонуються різні схеми аналізу уроку. Варто пам'ятати, що будь-яку з них не варто розглядати як універсальну модель аналізу діяльності вчителя та учнів. Разом з тим у будь-якій схемі аналізу уроку повинні бути обов'яз­кові компоненти, що підлягають обговоренню, оцінці тощо. До обов'язкових можна віднести такі компоненти. 1. Характеристика структурних еле­ментів уроку: визначення теми, мети (навчальної, розвивальної, виховної), завдань, типу, форми, об­ладнання, етапів уроку. 2. Зміст та методика ос­новних етапів уроку: організація повторення, особ­ливості вивчення нового матеріалу, організація уза­гальнення, систематизації знань, умінь та навичок, контролю тощо. 3. Характеристика методів та за­собів навчання: доцільність методів та засобів навчання; використання активних методів навчання; поєднання фронтальної, індивідуальної, групової форм роботи; організація самостійної роботи; ме­тодика контролю та обліку знань тощо. 4. Харак­теристика діяльності вчителя: рівень педагогічних вимог до роботи учнів; мова вчителя; володіння сло­вом як основним засобом спілкування з учнівським колективом; стиль поведінки; дотримання педаго­гічного такту; організаторська та управлінська діяльність учителя; характеристика функцій діяль­ності вчителя: консультативної, контрольної, організаційної тощо. 5. Характеристика діяльності учнів: рівень працездатності; активність мислення; вміння організувати свою діяльність на уроці; ро­зуміння поставлених завдань; дотримання вимог учителя тощо. 6. Характеристика загальних резуль­татів уроку: реалізація мети і завдань уроку; дотри­мання плану-конспекту уроку; якість роботи кла­су та вчителя.

Результатом підготов­ки вчителя до уроку має стати відповідність певно­му переліку вимог: до змісту навчального матеріалу, що опрацьо­вується на уроці; до методики проведення уроку; психолого-гігієнічні вимоги до організації уроку.

I. Вимоги до змісту навчального матеріалу, що опрацьовується на уроці:

повноцінність змісту, педагогіч­ного задуму уроку, його відповідність очікуваним результатам;

науковість матеріалу уроку;

застосування різноманітних джерел знань;

достатність і структурованість навчального матеріалу для формування базових знань та розв'язання ключових проблем.

II. Вимоги до методики проведення уроку:

мотивація і диференціація навчання;

високий ступінь самостійної розумової діяль­ності учнів, їх пізнавальної активності;

охоплення роботою всіх учнів;

виховання інтересу до предмету;

правильний вибір типу і структури уроку, за­собів і методів його проведення залежно від очіку­ваних результатів (дидактичної мети);

відповідність прийомів навчання педагогічно­му задуму, змісту і пізнавальним можливостям учнів.

III. Психолого-гігієнічні вимоги до організації уроку:

педагогічний такт учителя;

культура мовлення, емоційність, темп мовлен­ня;

врахування вікових та індивідуальних особ­ливостей учнів;

контакти з класом, наявність активної взаємо­дії та співпраці;

дотримання санітарно-гігієнічних норм .

Самоаналіз уроку — характеристика уроку, дана вчителем, який його провів. Вона може здійснюва­тися на основі схеми аналізу уроку або у формі відповідей на запитання щодо поетапного виконан­ня всієї групи завдань: з підготовки уроку та вже проведеного уроку. Наприклад: 1. Чи відповідав урок програмі? 2. Чи правильно визначені мета і завдання уроку? Наскільки реалізовані мета та зав­дання уроку? 3. Чи правильно розподілений на­вчальний час за основними етапами уроку? На­скільки ефективним виявився розподіл навчально­го часу? 4. Наскільки доцільними були методи і за­соби навчання? Як вони сприяли реалізації мети та завдань уроку? 5. Які методи і засоби навчання були найбільш ефективними і результативними? 6. Які форми навчання (фронтальні, групові, індивіду­альні) домінували на уроці? Чи вдалі їх вибір і по­єднання? 7. Чи об'єктивно, з дотриманням вимог, критеріїв, коментарем оцінено діяльність учнів? 8. Чи правильно проведено на уроці інструктаж, визначено обсяг і складність домашнього завдан­ня? 9. Чи було дотримано норм педагогічної етики, такту? Як було організоване спілкування з учнями, стимулювався успіх? 10. Що на уроці було найбільш вдалим, ефективним, а що не вдалося? Чому? 11. Чи сприяв урок розвитку учня? Як саме?

У навчально-методичній літературі можна зуст­ріти ряд інших схем аналізу та самоаналізу прове­деного уроку. Серед них важко визначити якусь найбільш універсальну. Вважаємо, що найкращою схемою аналізу проведеного уроку може бути сам план-конспект уроку. Аналізуючи всі структурні елементи плану-конспекту, можна з'ясувати, на­скільки вони відповідають вимогами, були доціль­ними, продуманими і спрацювали на досягнення поставленої мети.

 

>> <<