Діти, як і дорослі, мають потребу в допомозі, щоб вивільнити свій творчий і розумовий потенціал і запропонувати цілий ряд ідей у відповідь на будь-яку проблему. Саме для цих цілей і призначений так званий «мозковий штурм».
«Мозковий штурм» є творчим процесом. Це найкращий спосіб розглянути проблему з різних сторін. Учасникам він може принести багато радості, задоволення й натхнення. Ось деякі поради про те, як проводити «мозковий штурм» з дітьми:
• «Мозковий штурм» з дітьми – це командний вид роботи. Як батьки ви берете на себе провідну роль: ставите запитання, приймаєте відповіді, заохочуєте ентузіазм і стимулюєте фантазію такими навідними питаннями, як «А якщо?».
• Для проведення «мозкового штурму» бажано мати більше учасників, ніж просто ви й дитина. Постарайтеся залучити до процесу інших дітей, а якщо такої можливості немає, то інших членів сім'ї.
• Зберіться разом з дітьми у сприятливій обстановці та поставте запитання, що б описувало наявну проблему, наприклад: «На наступному тижні у нашої бабусі день народження. Що ми можемо придумати, щоби зробити це свято для неї особливим?».
• Беріть до розгляду всі ідеї й заохочуйте якомога більшу кількість відповідей такими словами, як «Чим більше, тим краще!», «Чудова ідея!», «А якщо спробувати по-іншому?», «Нічого собі!», «Що ще?». Беручи абсолютно всі ідеї, ви допомагаєте розкриватися творчості.
• Якщо хтось буде розвивати свої ідеї на підставі чужих, це зовсім не повинно вважатись нечесним. Наприклад, якщо одна дитина передбачає, що виріже з кольорового картону листівку, а інша захоче намалювати на ній квіти, то ви можете об'єднати ці ідеї та створити гарну листівку із зображенням квітів – чудовий подарунок бабусі.
• Навіть якщо ідея явно не буде працювати, запишіть її, не відкидаючи, оскільки вона може бути сходинкою (трампліном) до іншої, більш корисної та зрілої відповіді. І все ж при роботі з дітьми варто нагадати їм про те, що, здійснюючи «мозковий штурм», команда учасників переслідує конкретну мету, якої слід дотримуватись, не особливо відволікаючись на інші теми. При цьому вся сім'я, від 2 до 102-х років, має можливість висловити свої творчі ідеї та думки.
• Візуалізуйте ідеї. Діти можуть краще зосередитись на своїх думках, якщо їм допомагає в цьому будь-яке зображення чи напис. Діти можуть використовувати їх у якості уявної відправної точки в міру того, як вони перебувають у пошуку нових ідей. Це може бути ім'я персонажа на аркуші паперу, або записані вже висловлені ідеї, або начерк обговорюваного персонажа.
• Використовуйте фонову музику. Деяким дітям музика допомагає зосередитись. (Інших вона може відволікати.Це індивідуально.) Інструментальна музика здатна створити атмосферу, відповідну обговорюваній теми без відволікання уваги.
• Допоможіть дітям вийти за рамки очевидного й банального. Наприклад, якщо всі придумують імена для подарункового ведмедика-супергероя, першою реакцією найчастіше буде ім'я «Суперведмедик». Вдячно прийміть цю відповідь і скажіть: «Чудова ідея! Але як ще ви могли б назвати нашого героя? Адже ви можете придумати що-небудь цікавіше!».
• Після того як прийом ідей буде закінчено і всі вони будуть записані на папері, переходьте до їх обговорення. Почніть з найневідповідніших ідей і викреслюйте їх одну за одною, шанобливо аргументуючи таке рішення, доки у списку не залишаться найбільш конкурентоспроможні. Розгляньте їх з різних сторін, зважте та продумайте їхнє застосування.
• Добре, щоб діти побачили, якого прогресу їм удалось досягти завдяки проведеному заходу.
• Перш за все пам'ятайте, що «мозковий штурм» повинен бути веселим. Дивовижна енергія, що вивільняється у групі, допомагає дітям розкритись та окрилює їх. «Мозковий штурм» не тільки для дітей, а і для дорослих повинен асоціюватися з вибухом свободи, натхнення, творчості та ентузіазму.
Що дає «мозковий штурм» дітям?
• Дитина відкриє для себе задоволення в тому, щоб розглянути проблему з різних точок зору. Практика цієї навички дасть дитині цінний інструмент для вирішення проблем.
• Члени вашої родини стануть ще ближче один до одного у процесі веселого та творчого обміну ідеями. Коли дитина має можливість вільно висловлювати свої ідеї, і при цьому її ніхто не висміює, це допомагає їй розвивати креативність, довіру до оточення та впевненість у собі.
• Навички, які дає «мозковий штурм», можна використати для вирішення багатьох проблем, як академічних, так і проблем реального життя, з якими ваша дитина може зіштовхнутись у сьогоденні або майбутньому.